czwartek, 18 czerwca 2009

Utrzymanie obiektu

Zob. Internetowy Informator Prawny

Podmioty zobowiązane do właściwego utrzymania obiektu oraz obowiązki w tym zakresie

Podmioty zobowiązane do właściwego utrzymania obiektów budowlanych to :

  • właściciel obiektu
  • zarządca obiektu

    Obowiązki ogólne :

  • utrzymywanie i użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska
  • utrzymywanie obiektu w należytym stanie technicznym i estetycznym, niedopuszczanie do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej

    Obowiązki szczególne :

  • ob. przeprowadzania okresowej kontroliraz w roku – polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:
  1. elementów narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i(nie dot. domów jednorodzinnych),
  2. instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska,
  3. instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych)
  • ob. przeprowadzania okresowej kontroli – co najmniej raz na 5 lat – polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.

    W/w kontrole, powinny być dokonywane przez :

  • osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności,
  • osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych,
  • osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim.
  • ob. przechowywania przez okres istnienia obiektu :
  • dokumentacji budowy i dokumentacji powykonawczej
  • innych dokumentów i dec. dot. obiektu
  • w razie potrzeby - instrukcji obsługi i eksploatacji obiektu, instalacji i urządzeń
  • opracowań projektowych i dokumentów technicznych robót budowlanych wykonywanych w obiekcie w toku jego użytkowania.
  • ob. prowadzenia książki obiektu budowlanego będącej dokumentem przeznaczony do zapisów dot. przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego.

    Uwaga ! Ten ob. nie dot. m.in.: właścicieli i zarządców budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego.

  • ob. udostępniania książki obiektu budowlanego wraz z załącznikami (protokoły z kontroli, oceny i ekspertyzy) przedstawicielom właściwego organu oraz innych jednostek organizacyjnych i organów upoważnionych do kontroli utrzymania obiektów budowlanych we właściwym stanie technicznym oraz do kontroli przestrzegania przepisów obowiązujących w budownictwie.

    "Właściwy organ" – to organ administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego (starosta, wojewoda, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego), stosownie do ich właściwości określonej w roz. 8 ustawy Pr. Bud.

  • ob. wykonywania dec. właściwych organów w zakresie : usuwania stwierdzonych nieprawidłowości w stanie technicznym obiektu, rozbiórki obiektu, uporządkowania terenu, opróżnienia obiektu, umieszczenia na budynku zawiadomienia o stanie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz o zakazie jego użytkowania, wykonania doraźnych zabezpieczeń i usuwania zagrożeń bezpieczeństwa ludzi lub mienia
  • ob. wykonywania ustaleń kontrolnych - w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego – tj. usuwanie stwierdzonych uszkodzeń oraz uzupełnianie braków które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w szczególności katastrofę budowlaną, pożar, wybuch, porażenie prądem elektrycznym albo zatrucie gazem.
  • ob. zgłaszania właściwemu organowi zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
  • przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności : podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
  • w zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
  • zgłoszenia należy dokonać przed dokonaniem zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Zmiana sposobu użytkowania może nastąpić, jeżeli w terminie 30 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia, właściwy organ, nie wniesie sprzeciwu w drodze dec. i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia.

    Zob. Prawo Budowlane

    Zob. Forum Prawne

    Linki sponsorowane


    RADCA PRAWNY
    Obsługa prawna firm

    tel. 503-300-503
    www.matysiak-radcaprawny.pl